Game jamy obserwuję nie tylko dla interesujących pomysłów. Zdarza się, że ich organizatorzy dzielą się statystykami dotyczącymi wykorzystania poszczególnych silników. Dla mnie jest to ciekawa forma sprawdzenia z czego obecnie korzystają ludzie. Warto pamiętać, że game jamy rządzą się własnymi prawami. W dużej mierze polegają na protypowaniu mechanik, testowaniu tego, jak będą je odbierali użytkownicy. Profesjonalny gamedev, ten poza gamejamowy, zdecydowanie częściej wyróżnia się uporządkowanym procesem produkcyjnym.
Tym razem trafiłem na statystyki dotyczące silników wykorzystywanych w trakcie Game Maker’s Toolkit Game Jam. Jego cechą charakterystyczną jest to, że trwa jedynie 24 godziny! Dlatego nie ma tutaj mowy o klepaniu setek tysięcy linijek kodu lub długotrwałym zastanawianiu się nad tą, lub inną mechaniką. Na dodatek, w trakcie zabawy, nie powinno się korzystać z wcześniej stworzonych rzeczy. Wyjątkiem są assety. Te zasady sprawiają, żę GMTK Game Jam stanowi świetne środowisko, które silniki wybierane są do szybkiego prototypowania. Gdybym to ja miał się podjąć tego wyzwania, sądzę, że na pewno nie bawiłbym się w naukę nowej technologii i wybrał coś, co już mniej więcej znam. I najlepiej, aby było pełno różnych tutoriali, a sama dokumentacja była przystępna. Wszystko wskazuje na to, że mój wybór padłby na Unity3D.
Co pokrywa się z wynikami sondażu przeprowadzonego wśród 5 400 twórców, którzy wzięli udział w GMTK Game Jam. Unity3D zdecydowanie zdominowało stawkę. Na drugim miejscu był GODOT, a na trzecim Game Maker. Na wykresie jest jeszcze widoczna spora grupa nazwana „Others”. Skupia ona wiele różnych silników, w tym Unreal Engine 4, a także różne frameworki lub biblioteki, w których można tworzyć gry. Nie będę ukrywał, że sporym zaskoczeniem jest dla mnie GODOT. Na łamach DailyWeb kilkukrotnie wspominałem o tym silniku, szczególnie podkreślałem to, że jest rozwiązaniem z otwartym źródłem oraz jest niezwykle lekki i nie jest zbyt łakomy na zasoby komputera. A jakie ma wady? Przede wszystkim korzysta z własnego języka skryptowego. GDScript przypomina Pythona, ale nim nie jest. GODOT obsługuje także C#. Być może od wersji 3.0 programowanie w tym języku stało się przyjemniejsze? Ja napisałem kilka niewielkich gier zarówno w GDScript jak i w C#. Zdecydowanie lepiej pisało mi się w pierwszym języku, drugi niezbyt ze mną współpracował.
Mimo to skupiam się ostatnio na Unity3D. Dlatego nie dziwi mnie tak duża przewaga tego silnika nad innymi. Tutoriale i społeczność jednak robią swoje. W przypadku GMTK Game Jam istotne znaczenie ma czas. 48 godzin to niewiele na stworzenie ciekawego prototypu, więc trzeba korzystać z tego, co szybko uda się znaleźć i opracować. Unity3D doskonale nadaje się do takiego szybkiego tworzenia gier. Oczywiście, wcześniej należy poświęcić czas na naukę edytora oraz opanowanie przynajmniej podstawowych elementów związanych z pisaniem skryptów w tym silniku.