Steam Next Fest jest coraz bliżej!

Masz demo na Steam Next Fest? To najwyższy czas zastanowić się, jakie wskaźniki możesz wykorzystać, aby sprawdzić, jak sobie poradziło.

Święto dla graczy! Raj dla miłośniczek oraz miłośników wersji demonstracyjnych! Jak się przygotować do Steam Next Fest? Jeśli planujesz wyłącznie ogrywać produkcje, które zostaną zaprezentowane, to sprawa jest prosta. Potrzebujesz dużo czasu, coś do picia, coś do jedzenia, wygodne miejsce, działający komputer lub jakaś konsola przenośna. Dostęp do prądu i dach, żeby się na głowę nie lało. Myślę, że to wszystko. Twórca, żeby opublikować swoje demo, musi się jednak trochę zmęczyć.

Materiałów jest dużo

Jeśli zawodowo zajmujesz się gamedevem, to myślę, że nie trzeba ci przypominać, jak dużą wagę ma to wydarzenie. Jednak, aby je dobrze spożytkować, trzeba zrobić trochę więcej, niż tylko wrzucić demo i zbierać owoce. To na czym się trzeba skupić? Od czego zacząć? Jak żyć, co robić? Z przykrością stwierdzam, że nie posiadam żadnych ogólnych odpowiedzi, zresztą w Sieci znajdziesz mnóstwo poradników na temat tego, jak się przygotować do Steam Next Fest. Mój wpis będzie trochę bardziej osobistą podróżą do publikacji dema „Pocket Waifu Rekindled”. To jest produkcja z gatunku visual novel, co wcale nie znaczy, że wystarczy tam wrzucić kilka obrazków, trochę tekstu i gotowe. Z racji tego, że obecnie działam w sektorze gier dla dorosłych (robię gry porno), to mój zespół musiał też mądrze ograć tematy związane z seksem.

Pomijając te kwestie, to sama praca nad demem nie odbiega od standardu. Zanim w ogóle usiedliśmy do składania materiałów do wersji prezentującej „Pocket Waifu Rekindled” konieczne było zdecydowanie, co w ogóle chcemy pokazać, na jak długo chcemy zaangażować odbiorcę, aby poczuł, że otrzymał wystarczająco dużo zawartości. Bez dobrze dobranej zawartości, samo demo nie realizuje podstawowego celu. Jaki on jest? Generowanie wishlist. Im więcej zbierze ich gra, tym ma lepszą sprzedaż w pierwszym miesiącu po premierze, a to, dla wielu tytułów, jest moment kluczowy. Wydawać się może, że trzeba tutaj liczyć przede wszystkim na łut szczęścia, aby zostać zauważonym w morzu zaprezentowanych dem. Moim zdaniem da się zrobić przynajmniej dwie rzeczy, aby zwiększyć szanse na to, aby gracze jednak pobrali twoje demo.

Przede wszystkim potrzebna jest dobra identyfikacja wizualna, razem z porządnym trailerem. To naprawdę jest ważne! Dlaczego? Przy kolejnej edycji Steam Next Fest przyjrzyj się temu, co najpierw widzą odbiorcy. To właśnie te elementy powinny przykuwać wzrok i skupiać uwagę. Z trailerem jest o tyle ciekawie, że już najechanie na miniaturkę produktu na stronie Steam Next Fest go uruchamia. Nie na całym ekranie, odbiorca po prostu od razu otrzymuje podgląd tego, czym będzie twoja gra. To jest istotny etap w budowaniu sensownej konwersji. Skoro osoba nie wiem, czego się spodziewać, to dlaczego ma w ogóle rozważać zainstalowanie twojego dema? A skoro już przy nim jesteśmy to, moim zdaniem, warto opublikować jest przed Steam Next Festem. Bez sensu? Niekoniecznie.

W przypadku „Pocket Waifu Rekindled” wersja demonstracyjna pojawiła się już 20 lutego 2024 roku. Od razu postanowiliśmy, że nie będziemy jej ukrywać, chociaż taka praktyka też wydaje mi się ciekawa. Jest to sposób na zbudowanie atmosfery FOMO, bo demo jest dostępne tylko przez jakiś czas, a kto się nie załapał ten musi czekać na Steam Next Fest. Nam najbardziej zależało na tym, aby zebrać opinie. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy w ogóle idziemy w dobrym kierunku, czy nasza grupa docelowa będzie zainteresowana naszą grą. Odbiór dema był bardzo pozytywny. Do tego stopnia, że zdecydowaliśmy pochwalić się niektórymi opiniami na Instagramie. To, co zdecydowaliśmy się poprawić, zostanie wrzucone już do pełnej wersji produktu. Po prostu dzięki temu, że wersja demonstracyjna pojawiła się przed Steam Next Fest, mieliśmy czas, aby zweryfikować kierunek, w jakim zmierzamy. W końcu każda gra może wziąć udział w tym wydarzeniu tylko raz.

Jakie wskaźniki są pomocne w ocenie dema?

Bardzo długo korzystałem z IndieBI, aby weryfikować, jak funkcjonują gry Intermarum na Steamie. W ostatnim czasie zacząłem pracować nad własnych asystentem AI, którego działanie skupia się głównie na analizowaniu i opisywaniu danych z produktów. Dlatego zacząłem się koncentrować na tym, co oferuje sam Steam, a kolejne warstwy dodaję już sam. Zachęcam do podobnego eksperymentu, bo platforma Valve jest w stanie dostarczyć wielu ważnych informacji.

  • DAU, czyli liczba aktywnych graczy dziennie. Odpowiada na jedno z moich ulubionych pytań w gamedevie — Czy ktoś to w ogóle gra?
  • Czas rozgrywki. Steam pozwala na sprawdzenie mediany oraz rozkładu czasu rozgrywki twojego dema. Tą ważne informacje, ponieważ pokazują, jak długo ludzie grają. Dzięki tym danym jesteś w stanie porównać projektowany czas sesji z rzeczywistym. W tym miejscu warto pamiętać o tym, że gry komputerowe walczą o uwagę odbiorców z różnymi mediami!
  • UTMy. Co to jest? Pełna nazwa to  Urchin Tracking Module. Stanowi ważny standard w badania tego, jak skuteczne są kampanie. Dlatego ważne jest, aby każdy link kierujący do dema, miał ustawiony konkretny UTM. Każdy kanał promocji, powinien mieć własny. Na przykład linki do dema z tego wpisu to https://store.steampowered.com/app/2377110?utm\_source=demo_literat. Dzięki temu będę wiedział, kto stąd przyszedł i czy dodał grę do wishlisty.
  • Wishlisty. Wciąż ważne, chociaż widziałem już artykuły wskazujące na to, że wcale się aż tak nie przekładają na sprzedaż. Ja uważam, że należy je brać pod uwagę, ponieważ pokazują, czy ludzie są w ogóle zainteresowani oczekiwaniem na produkt, który się tworzy. Dlatego istotne jest branie pod uwagę nie tylko tego, ile ich się pojawiło w określonym czasie, ale też jak wiele zostało usuniętych. Nagły wzrost tych drugich wskazuje na zniecierpliwienie potencjalnych odbiorców. Oczywiście, że nie wszystkie osoby, które dodały grę do listy życzeń, od razu ją kupią. Mimo to, jeśli tam będzie, to zwiększa się szansa na konwersję, ponieważ użytkownik Steama otrzymuje powiadomienie w aplikacji lub maila z informacją, że produkt miał premierę lub jest na przecenie.
  • Ruch na Steamie. Valve udostępnia narzędzie pozwalające na zweryfikowanie, jak sprawuje się strona twojego produktu na ich platformie. To tam znajdziesz informacje na temat tego, skąd przychodzą odbiorcy, z jakiego kraju pochodzą oraz gdzie wyświetla się twoja gra.

Mnóstwo danych

Zdaję sobie sprawę z tego, że liczba źródeł danych dostępnych na Steamie potrafi być przytłaczająca. Dlatego szczerze zachęcam do zastosowania modelu językowego, w celu analizy plików csv, które pobierzesz na poszczególnych stronach Steama. Mnie w analizowaniu tego, co się dzieje z produktami, którymi się opiekuję, bardzo pomaga poniższy prompt.

Pamiętaj, aby sprawdzić, jak twoje demo poradzi sobie w ramach Steam Next Fest.